08.12.2025 12:08

NBA rośnie finansowo w zawrotnym tempie

Umowa Nike z NBA napędza wzrost przychodów najlepszej koszykarskiej ligi świata, które w sezonie 2025-26 mają osiągnąć 14,3 mld dolarów, częściowo dzięki nowej umowie medialnej, przy rosnących dochodach ze sponsoringu (1,62 mld $ w 2024-25).

Mar 12, 2024; San Antonio, Texas, USA; San Antonio Spurs forward Victor Wembanyama (1) reacts with guard Devin Vassell (24) and forward Jeremy Sochan (10) before a time out during the first half against the Houston Rockets at Frost Bank Center. Mandatory Credit: Scott Wachter-USA TODAY Sports/Sipa USA
2024.03.12 San Antonio
koszykowka mezczyzn amerykanska liga koszykowki NBA 
NBA: Houston Rockets at San Antonio Spurs
Foto Scott Wachter-USA TODAY Sports/SIPA USA/PressFocus

!!! POLAND ONLY !!!
Autor zdjęcia: PressFocus

Doprecyzujmy: głównym powodem wzrostu jest nowa umowa medialna, 11-letni kontrakt na prawa transmisyjne przez stacje i platformy takie jak ESPN/ABC, NBC i Amazon Prime Video (wart 76 mld dolarów). Dzięki temu przychody z telewizji dla każdego klubu wzrosły z ok. 103 mln do 143 mln dolarów. Oprócz przychodów z TV, wzrosły też przychody z sponsoringu. Przypomnijmy, że już w sezonie 2024/25 zespoły NBA wygenerowały ok. 1,62 mld dolarów z umów sponsorskich, co oznacza wzrost o 8 % rok do roku.

W czerwcu 2025 NBA, NBPA (związek zawodników NBA) i 2K ogłosiły, że podpisano nową wieloletnią globalną umowę partnerską. Umowa rozszerza dotychczasową współpracę, 2K będzie dalej oficjalnym wydawcą gier NBA 2K, z pełnym licencjonowaniem: drużyn, zawodników, strojów, stadionów.

Większe pole manewru

Dzięki wyższym wpływom z transmisji, przychody są mniej uzależnione od czynników lokalnych (np. sprzedaży biletów, lokalnych stacji), co daje stabilność finansową. Wyższe przychody mogą przekładać się m.in. na wzrost limitów płac (salary cap), co daje klubom i zawodnikom możliwość większych inwestycji. Rosnący przychód ze sponsoringu świadczy o rosnącym zainteresowaniu markami współpracą z NBA, co potwierdza, że popularność ligi i jej wartość komercyjna nadal idą w górę.

Udostępnij
Redakcja Sport Marketing

Redakcja Sport Marketing