29.09.2025 08:07

Ruszył proces zbierania wniosków kampanii marketingowych z udziałem olimpijczyków przed IO 2026

Polski Komitet Olimpijski rozpoczął przyjmowanie wniosków dotyczących prowadzenia kampanii reklamowych z wykorzystaniem wizerunku polskich zawodniczek lub zawodników startujących w XXV Zimowych Igrzyskach Olimpijskich Mediolan-Cortina 2026.

Ruszył proces zbierania wniosków kampanii marketingowych z udziałem olimpijczyków przed IO 2026

Rozpoczęty proces dotyczy działań podejmowanych w tym czasie przez sponsorów indywidualnych wspomnianych sportowców, a także innych uczestników ZIO Mediolan-Cortina 2026 (np. trenerów, fizjoterapeutów itd.).

Zgodnie z Regułą 40. Karty Olimpijskiej taka kampania w czasie igrzysk może być kontynuowana, ale na określonych zasadach, w tym bez możliwości wykorzystywania kontekstu olimpijskiego w celach reklamowych przez sponsorów niezwiązanych oficjalnie z ruchem olimpijskim.

Zatwierdzenia wymagają te kampanie, które mają być prowadzone w trakcie tzw. Ciszy Olimpijskiej. To okres szerszy niż sam czas trwania igrzysk (ZIO Mediolan-Cortina 2026 potrwają od 6 do 22 lutego 2026 roku). Cisza Olimpijska rozpoczyna się w dniu otwarcia wioski olimpijskiej, a kończy w momencie jej zamknięcia (tzn. od 30 stycznia do 24 lutego 2026 r. włącznie).

W tym roku postanowiliśmy przekazać informację o tym procesie nie tylko sportowcom i związkom sportowym, ale też firmom, docierając do nich pośrednio poprzez media, w szczególności branżowe. Chcieliśmy w ten sposób z odpowiednim wyprzedzeniem uświadomić także rynek, jak można działać komercyjnie, korzystając zgodnie z zasadami z wizerunku olimpijczyków czy samego kontekstu olimpijskiego. Teraz jest na to odpowiedni moment, aby zaplanować kampanię, która będzie widoczna w trakcie przyszłorocznych zimowych igrzysk olimpijskich, zgodnie z postanowieniami Karty Olimpijskiej oraz Ustawy o sporcie, a także zgłosić ją do Polskiego Komitetu Olimpijskiego w celu jej weryfikacji i akceptacji – przekazała w rozmowie dla SportMarketing.pl Katarzyna Kochaniak-Roman, dyrektor działu marketingu i komunikacji PKOl.

Zezwolenie na kontynuację kampanii z wykorzystaniem wizerunku Członka Olimpijskiej Reprezentacji Polski na XXV Zimowe Igrzyska Olimpijskie Mediolan-Cortina 2026 może zostać udzielone wyłącznie sponsorom indywidualnym uczestnika, po spełnieniu warunków przedstawionych w Wytycznych MKOl i Wytycznych PKOl oraz po uzyskaniu ich pisemnej zgody.

Do najważniejszych warunków należą m.in.:

• generyczność kampanii – bez wykorzystywania w jakikolwiek sposób kontekstu olimpijskiego czy Dóbr Olimpijskich, gdzie wizerunek członka reprezentacji jest przedstawiony neutralnie,

• czas trwania kampanii – rozpoczęła się ona min. 90 dni przed rozpoczęciem Ciszy Olimpijskiej (czyli przed 8 listopada 2025 roku),

• sposób prowadzenia kampanii – jest systematyczna i nie ulega nasileniu w trakcie Ciszy Olimpijskiej.

Wnioski dot. kampanii o zasięgu krajowym należy składać do 19 grudnia 2025 roku drogą mailową, wysyłając wiadomość na adres: rule40@pkol.pl. We wniosku należy podać najważniejsze informacje na temat kampanii zgodnie ze wzorem dostępnym tutaj: https://olimpijski.pl/wp-content/uploads/2025/09/Wniosek_Rule_40_MEDIOLAN-CORTINA.docx Wszelkie zapytania na ten temat należy kierować pod wskazany adres mailowy. Zgodę na tego typu kampanię wydaje PKOl.

W przypadku kampanii o zasięgu globalnym wnioski należy składać w tym samym czasie i skorzystać ze wzoru dostępnego tutaj: https://rule40.olympic.org/. Zgodę na tego typu kampanię, jak i więcej informacji w tym temacie, udziela MKOl.

W ten sposób chcemy wyjść naprzeciw firmom, które wspierają polski sport poprzez sponsoring danego sportowca czy związku sportowego, aby mogły kontynuować swoje działania marketingowe z uczestnikami nadchodzących igrzysk we Włoszech, jednak szanując prawa podmiotów zaangażowanych w ruch olimpijski na stałe. Warto zwrócić uwagę, że bez sponsorów i partnerów olimpijskich, którzy współpracują z PKOl, MKOl czy Komitetem Organizacyjnym Igrzysk Olimpijskich, ruch olimpijski by nie istniał i nasi sportowcy nie mogliby rywalizować z najlepszymi na świecie o miano mistrza olimpijskiego w trakcie igrzysk, dlatego też tak ważna jest ochrona tych praw – powiedziała nam Kochaniak-Roman.

Ustalając zasady dot. Reguły 40. Karty Olimpijskiej, MKOl i PKOl postawił na pierwszym miejscu interesy sportowców, dla których sponsoring indywidualny odgrywa ważną rolę. Zostały one oparte na dokumencie stworzonym we współpracy z zawodnikami pt. „Deklaracja praw i obowiązków sportowców” i odzwierciedlają niezbędną równowagę między zbiorowym interesem w ochronie modelu finansowania solidarności olimpijskiej, a prawem każdego sportowca do generowania dochodu z dobrze zaplanowanych kampanii, bez wykorzystania Dóbr Olimpijskich w niedozwolony sposób.

Warto podkreślić, że przez cały czas (nie tylko w trakcie Ciszy Olimpijskiej) obok przepisów Karty Olimpijskiej dostęp do kontekstu olimpijskiego oraz wizerunku Członka Olimpijskiej Reprezentacji Polski reguluje m.in. Ustawa o sporcie (więcej informacji w przypisie).

Firmy, które chciałyby wykorzystać taki kontekst w celach promocyjnych, mają do tego prawo poprzez sponsoring poszczególnych organizacji należących do ruchu olimpijskiego, w tym m.in. Polski lub Międzynarodowy Komitet Olimpijski czy Komitet Organizacyjny Igrzysk Olimpijskich.

Udostępnij
Redakcja Sport Marketing

Redakcja Sport Marketing