19.08.2025 14:13

Jak zarządzać sportem, jak firmą? – poznaj program MBA Sport

Dalszy rozwój zarządzania w polskim sektorze sportowym jest konieczny przy dynamicznym rozwoju całego rynku – zarówno na poziomie klubów, federacji, organizatorów wydarzeń, jak i współpracujących z nimi instytucji publicznych czy partnerów komercyjnych.

Jak zarządzać sportem, jak firmą? – poznaj program MBA Sport
Autor zdjęcia: Uczelnia Łazarskiego

Rosną budżety klubów, pojawiają się nowi sponsorzy, wzrasta liczba wydarzeń i inwestycji infrastrukturalnych. Sport to dziś potężna branża, która wymaga nowoczesnego zarządzania, strategicznego podejścia i znajomości trendów. Program MBA Sport to praktyczne studia dla osób, które chcą łączyć pasję do sportu z karierą menedżerską. Dzięki nim realne stanie się poznanie mechanizmów działania rynków sportowych, nauczenie się zarządzania zespołami, eventami i projektami, zgłębienie tajników marketingu, komunikacji i sprzedaży w branży sportowej – perspektywa oraz doświadczenia z Polski i świata.

Biznes sportowy w Polsce zmienia się dynamicznie. Aby być na bieżąco i nadążać za kolejnymi zmianami i trendami, należy zdobyć fachową wiedzę. Tego typu edukacja jest gwarancją, że przyszli menedżerowie zarządzający i funkcjonujący w rodzimym biznesie sportowym, będą efektywni i zaznajomieni z wszelkiego rodzaju nowinkami na tym rynku. Warto iść z duchem czasu, a studia MBA stanowią w tym przypadku absolutną gwarancję.

Jak zlikwidować lukę kompetencyjną

Wybierając te studia, można zdobyć kompleksową wiedzę oraz praktyczne know-how
niezbędne do efektywnej promocji wydarzeń sportowych, współpracy ze sponsorami oraz budowania silnej marki w świecie sportu. Na studiach można zyskać możliwość łączenia nauki z aktywną karierą sportową, pracą trenera lub działalnością w organizacjach sportowych. Dzięki temu można rozwijać swoje kompetencje zawodowe, nie rezygnując z pasji i aktywności w sporcie.

To pierwszy tak kompleksowy program na polskim rynku – mówi dyrektor MBA Sport na Łazarskie Executive Education, Michał Czechowicz.

Dlatego jest skierowany do osób na co dzień związanych ze sportem, ale też tych zainteresowanych tytułem MBA, którzy dodatkowo chcieliby w swoich obszarach zawodowych wypróbować przykłady ze świata sportu. Patrząc na ostatnie dekady, sport jest jedną z dziedzin wyznaczających kierunki rozwoju biznesu w takich obszarach jak komunikacja, marketing, budowanie marki, sprzedaż czy eventy. Dodatkowo już kilkukrotnie okazał się odporny na globalne kryzysy gospodarcze. To duża szansa, ale działanie w dynamicznie zmieniającym się środowisku biznesowym jest wyzwaniem dla każdego z menedżerów. Misją MBA Sport na Łazarski Executive Education jest wykazanie jak najlepszych praktyk i doświadczeń, wsparcie w używaniu najbardziej skutecznych narzędzi biznesowych oraz stworzenie grupy środowiska biznesu w Polsce łączącego należących do czołowych ekspertów wykładowców oraz słuchaczy kierunku.

Zajęcia prowadzą doświadczeni eksperci branżowi – praktycy zarządzania klubami sportowymi, specjaliści od budowania wizerunku online i marketingu sportowego. Program studiów oparty jest na realnych case studies oraz analizie sukcesów i błędów czołowych klubów sportowych, dzięki czemu można poznać sprawdzone strategie biznesowe i marketingowe wykorzystywane przez liderów branży.

Cenieni wykładowcy z Polski i zagranicy

Program przygotowuje absolwentów do rozwoju kariery w zróżnicowanych obszarach biznesu i sportu. Zajęcia będą prowadzone przez praktyków od lat związanych z branżą, m.in.: prof. Simon Chadwick (UEFA, FIFA, FC Barcelona), Dawid Prokopowicz (Google), Marcin Animucki (Ekstraklasa SA), Tomasz Koprowski (Aluron CMC Warta Zawiercie), Jakub Zajdel (more communications agency) Michał Bartnicki (FIFA), Paweł Kapusta (Wirtualna Polska), Aida Bella (utytułowana łyżwiarka szybka) czy Agata Pniewska oraz Kacper Domański z 4F. Partnerami studiów są: 4F, Medicover, InPost, a także Asystent Trenera oraz Polski Instytut Dyplomacji Sportowej.

Perspektywa świetnych zarobków

Opierając się na Ogólnopolskim Badaniu Wynagrodzeń wykonanym przez Sedlak & Sedlak w 2021 roku, należy podkreślić, że magistrowie z dyplomem MBA mogą liczyć na 95 proc. wyższe wynagrodzenie niż magistrowie nieposiadający tego dyplomu. Nastąpił też znaczny wzrost mediany ich uposażenia, który sięga 12 100 złotych brutto.

Jeśli chodzi o magistrów inżynierów, dysproporcje wzrastają do 102 proc., natomiast patrząc na medianę płac jeśli chodzi o posiadaczy dyplomu MBA, mówimy o kwocie rzędu 14 600 zł. Sytuacja na rynku pracy zmienia się dynamicznie, a pracodawcy oczekują od pracowników coraz większego zakresu kompetencji. Studia MBA gwarantuję wysoką jakość pod względem zawodowych kwalifikacji. Warto zwrócić uwagę, że mediana zarobków osób z doktoratem według tego badania wynosi 8 000 zł, z kolei doktorzy posiadający dyplom MBA, według wspomnianych szacunków, mogą liczyć na uposażenie, które wynosi 14 500 zł, czyli o 45 proc. więcej.

Holistyczny charakter studiów – duża wszechstronność

Zachętą do rozpoczęcia studiów MBA może być to, że sport jest obecnie jednym z najdynamiczniej rozwijających się sektorów gospodarki. To przestrzeń łącząca emocje z
biznesem, technologią i komunikacją. Studia MBA Sport w Łazarski Executive Education
to program przygotowany z myślą o osobach, które chcą łączyć swoją pasję z pracą
zawodową lub rozwijać karierę w zarządzaniu sportem.

Kierunek studiów łączy zarządzanie w sporcie z innymi dziedzinami, takimi jak prawo, marketing, finanse oraz aspekty gospodarcze i społeczne. Taki interdyscyplinarny charakter kształcenia przygotowuje uczestników do dynamicznego rozwoju kariery zawodowej w zróżnicowanych obszarach biznesu i sportu.

Gospodarka i społeczeństwo – sport w szerszym kontekście

Trzeba mieć świadomość, że sport – mimo swojej specyfiki emocjonalnej i medialnej –
musi być zarządzany jak firma, która odpowiada nie tylko za wynik sportowy, ale i za ludzi, relacje społeczne, odpowiedzialność wobec miasta, sponsorów i fanów. Dlatego podczas studiów jednym z kluczowych tematów będą aspekty gospodarcze i społeczne sportu, na których omówienie zostanie poświęcone aż 80 godzin. Jeśli chodzi o szczegóły, będą to następujące wątki:

  • Struktura, wielkość i trendy sektora sportu
  • Organizacja imprez sportowych
  • Kibic czy klient – emocje a sport
  • Sport jako rozrywka, a sport jako biznes
  • Sport w samorządzie
  • Sport a ESG
  • Sport niepełnosprawnych jako płaszczyzna inkluzywności i motywacji
  • Sport jako narzędzie CSR i działalności charytatywnej
  • Piętra piramidy sportowej: profesjonaliści, półprofesjonaliści, amatorzy
  • Sporty zespołowe, a indywidualne i sport dorosłych oraz dzieci
  • Sport a zdrowie publiczne

Systemowe podejście to kluczowa sprawa

Należy zwrócić uwagę na konieczność systemowego podejścia do edukacji liderów
sportowych, niezależnie od tego, czy pochodzą z samego środowiska sportowego, czy z
biznesu, samorządów lub instytucji współpracujących z branżą sportową. Będzie do tego
przydatny segment „sport jako biznes”, który zajmie 66 godzin. A będzie zawierał takie
wątki jak:

  • Ekonomia sportu
  • Wielowymiarowość finansów w sporcie
  • Sport w dobie monetyzacji
  • Etyka biznesowa
  • Big data w sporcie
  • Decision Making w Sporcie
  • Sport jako przykład narzędzia soft power politics
  • Budowanie przewagi biznesowej i wizerunkowej przez sport

Menedżerowie się nie zawiodą

Należy podkreślić, że to kierunek także dla menedżerów, których kariera zawodowa na co dzień nie dotyczy sportu, ale najlepsze praktyki są możliwe do zastosowania w każdym biznesie. Sport jako biznes wyznacza dziś trendy w takich dziedzinach, jak zarządzanie, sprzedaż, marketing, komunikacja czy organizacja imprez. Z pewnością moduł „Lider 4.0”, który będzie omawiany przez 66 godzin, powinien być cenny z tego względu, że pozwoli zrozumieć, jak należy zarządzać w sporcie. Warto uwypuklić najważniejsze kwestie z programu studiów MBA:

  • Budowanie pozycji eksperta. Autoprezentacja
  • Warsztat samoświadomości lidera
  • Mentoring
  • Zarządzanie konfliktem w zespole – przykład drużyn i trenerów w sporcie
  • Coaching
  • Neuroprzywództwo
  • Agile leadership
  • Zarządzanie różnorodnością i komunikacją społeczną
  • Sesje inspiracyjne

Jakie są wymagania?

Sport dziś to nie tylko gra, ale realny biznes, a skuteczne zarządzanie w tej branży
wymaga coraz bardziej zaawansowanych kompetencji – takich, które można zdobyć tylko poprzez ukierunkowaną edukację i współpracę z praktykami rynkowymi. Te studia mają kształtować przyszłą sportową elitę. Uczelnia chce doskonalić osoby, które mają już
doświadczenie, ale jest również otwarta się na tych, którzy pragną pogłębiać swoją wiedzę.

Warunkiem przystąpienia do procesu rekrutacji na program MBA jest posiadanie dyplomu
magisterskiego oraz min. 2-letniego doświadczenia na stanowisku menadżerskim i rozmowa kwalifikacyjna. Dodatkowo znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym rozumienie tekstu (wybrane kursy oraz praca na materiałach anglojęzycznych).

Osoby nieposiadające jeszcze doświadczenia menedżerskiego mogą przystąpić do
programu przedkładając list referencyjny od doświadczonego menedżera, który może
potwierdzić potencjał menedżerski kandydata. Osoby, które legitymują się dyplomem
inżyniera lub licencjata mogą aplikować do programu pod warunkiem posiadania min. 5
letniego doświadczenia menadżerskiego. Studia trwają cztery semestry. Zajęcia rozpoczynają się w II połowie października, odbywają się 1-3 razy w miesiącu w formie dwudniowych (sobotnio-niedzielnych) sesji. Program zakłada nie więcej niż 30% godzin w formie zdalnej.


Udostępnij
Redakcja Sport Marketing

Redakcja Sport Marketing