Aktualności 9 czerwca 2023

Finał Ligi Mistrzów 2023 – pieniądze, sponsorzy, miejsce, transmisja

W sobotę 10 czerwca będziemy emocjonować się jednym z najważniejszych spotkań w futbolowym sezonie. Na stadionie w Stambule o zwycięstwo w Lidze Mistrzów powalczą Inter Mediolan i Manchester City. Porównaliśmy, jak w niektórych aspektach prezentują się drużyny.

Nagroda dla zwycięzcy

Zwycięzca zgarnie 20 milionów euro (21,4 miliona dolarów), a przegrani zabiorą do domu kwotę w wysokości 15,5 miliona euro (16,5 miliona dolarów). Są to pieniądze przed uwzględnieniem dodatkowej części nagrody pieniężnej przyznanej na podstawie algorytmu współczynnika UEFA i wartości rynkowej transmisji.

Właściciele klubów

Ostatnio wyceniony przez Forbesa na prawie 5 miliardów dolarów, Manchester City jest własnością Sheikha Mansoura, członka rodziny panującej w Abu Zabi, o majątku 17 miliardów funtów brytyjskich.

CFG powstało w 2013 roku, aby nadzorować dalsze inwestycje w kluby na całym świecie, takie jak New York City FC w USA, australijski Melbourne City FC i indyjski Mumbai City FC. Obecnie holding jest właścicielem lub udziałowcem 13 klubów, w tym drużyn z Chin, Urugwaju, Brazylii i Hiszpanii.

Abu Dhabi United Group posiada 81 proc. udziałów w CFG, które w 2019 roku wyceniono na 4,8 mld USD. Amerykańska firma private equity Silver Lake jest właścicielem 18 procent firmy, a drugi procent należy do chińskiej firmy China Media Capital.

Klub z Serie A jest w większości własnością chińskiego konglomeratu Suning, który kupił klub w 2016 roku za 270 milionów euro. Forbes wycenia obecnie Inter na ponad 1 miliard dolarów, a Suning szuka sprzedaży klubu od 2021 roku w związku z doniesieniami, że planuje skupić się na sprzedaży detalicznej .

Firmy takie jak Investcorp z Bahrajnu, Aser Ventures Andrei Radrizzani i Fundusz Inwestycji Publicznych (PIF) Arabii Saudyjskiej zostały powiązane z transakcją dla Interu, który stracił 140 mln euro (150 mln USD) w roku finansowym 2021/22 i w 2021 r. zabezpieczył pożyczkę od Oaktree Capital Management, aby wzmocnić swoje finanse.

Sponsorzy drużyn

Przychody Manchesteru City w sezonie 2021/22 wyniosły aż 309,4 mln GBP (331 mln USD), w tym wliczony jest dochód z transakcji z kilkoma firmami powiązanymi z Mubadala Investment Company, państwowym funduszem majątkowym Abu Zabi, którego dyrektorem naczelnym jest klub przewodniczący Khaldoon Khalifa Al Mubarak.

Przychody komercyjne Manchesteru City w sezonie 2021/22 wyniosły aż 309,4 mln GBP (331 mln USD), w tym dochód z transakcji z kilkoma firmami powiązanymi z Mubadala Investment Company, państwowym funduszem majątkowym Abu Zabi, którego dyrektorem naczelnym jest klub przewodniczący Khaldoon Khalifa Al Mubarak.

Najbardziej lukratywną umowę sponsorską City zawarł z Etihad Airways, narodową linią lotniczą Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA). Według The Athletic, Etihad, który po raz pierwszy nawiązał współpracę z klubem w 2009 roku, płaci 67,5 miliona funtów brytyjskich za sezon w ramach obecnego kontraktu, chociaż nie wiadomo, kiedy umowa wygasa. CFG ma również dziesięcioletnią umowę na stroje z Pumą o wartości 650 milionów funtów brytyjskich, która obejmuje inne kluby z portfolio grupy.

Podobnie jak City, Inter stał się platformą dla swoich właścicieli do reklamowania chińskich firm, w tym Hisense, Lenovo i Volvo. Jednak wysiłki klubu, aby zamienić wieloletniego sponsora koszulek Pirelli na jeszcze lepszego partnera, ostatecznie nie powiodły się. Umowa Interu z DigitalBits była ofiarą szerszego krachu na rynku kryptowalut, a raporty z początku tego roku stwierdzały, że zespół stracił 25 milionów euro w płatnościach od firmy.

Inter ogłosił Paramount+ jako głównego sponsora koszulek na finał Ligi Mistrzów. “La Gazzetta dello Sport” donosi, że firma zajmująca się transmisją strumieniową zapłaci około 10 milionów euro za umieszczenie na przodzie koszulek drużyny w sobotę, zanim przejdzie na tyły koszulek na następny sezon.

Tymczasem dostawcą strojów dla Interu jest firma Nike, która podobno płaci klubowi 12,5 miliona euro za sezon. Gdy ta umowa zbliżała się do końca, Corriere dello Sport poinformowało w zeszłym roku, że para uzgodniła już nowy kontrakt obowiązujący do 2030 roku i wart 24 miliony euro rocznie.

Miejsce finału

Atatürk Olympic Stadium w Stambule w końcu zorganizuje finał Ligi Mistrzów po raz drugi. Początkowo miasto miało być gospodarzem spotkania w 2020 roku. Musiało to zostać opóźnione o rok z powodu Covid-19, a następnie zostało ponownie przesunięte w 2021 r. z powodu utrzymujących się ograniczeń związanych z pandemią. Sponsor turnieju Mastercard i Garanti BBVA Payment Systems oszacowali, że finał przyniesie miastu-gospodarzowi zastrzyk ekonomiczny w wysokości około 75 mln euro (80 mln USD).

Na stadionie, który pomieści 72 000 widzów, ostatni raz finał odbył się w 2005 roku, kiedy to Liverpool dokonał słynnego powrotu w meczu przeciwko rywalowi Interu, Milanowi, ostatecznie wygrywając mecz w rzutach karnych po 0:3 do przerwy. Bohaterem klubu z Antfield był nasz bramkarz – Jerzy Dudek.

Sponsorzy finału

Adidas: Oficjalny dostawca piłek meczowych turnieju zainstaluje dla fanów gigantyczną wersję swojej piłki UCL Pro Ball Istanbul, która będzie ukłonem w stronę ostatniego meczu rozgrywanego w mieście w 2005 roku.

Expedia: internetowa marka turystyczna zapewni odwiedzającym “multizmysłowe wrażenia”, zabierając fanów w podróż po czterech finałach Ligi Mistrzów i ich miastach-gospodarzach. Będzie też posiadała firmowy ogród oraz taras, na którym fani będą mogli oglądać występy na żywo na głównej scenie festiwalu.

Heineken: Przed rozpoczęciem finału Heineken, PepsiCo i JustEatTakeaway.com ogłosiły, że połączyły siły w celu zaoferowania fanom szeregu rozwiązań w zakresie opakowań wielokrotnego użytku i pochodzenia biologicznego. Marka piwa będzie miała również na terenie festiwalu bar.

Mastercard: partner Ligi Mistrzów od 1994 roku, globalny gigant płatniczy, Mastercard, użyje rzeczywistości rozszerzonej (AR) do aktywacji “magicznego lustra”, które umieści fanów na boisku wewnątrz łuku pola karnego, skąd będą kopać wirtualne piłki w kierunku cele wewnątrz bramki, aby mieć szansę na wygranie nagrody.

PepsiCo: Gigant z branży spożywczej współpracuje z Turn, aby wykorzystać 48 000 inteligentnych kubków wielokrotnego użytku na swoich stoiskach z próbkami na miejscu. Należąca do firmy marka Pepsi sponsoruje również pokaz przedmeczowy, którego głównym bohaterem w tym roku jest Burna Boy.

Transmisja

Polscy kibice będą mieli spory wybór, jeżeli chodzi o transmisję finału Ligi Mistrzów. Mecz będzie można obejrzeć w TVP 2, TVP Sport, TVPSPORT.PL, aplikacji mobilnej TVP Sport i SMART TV. Komentatorami w Telewizji Polskiej będą Jacek Laskowski i Marcin Żewłakow.

Jeżeli chodzi o Polsat, to stacja również będzie transmitować mecz w otwartej antenie. Spotkanie skomentują Bożydar Iwanow i Andrzej Niedzielan.

fot. UEFA