Artykuły
Konkursy na Facebooku - czy organizujesz je prawidłowo?
22. sierpnia 2019
autor: Paweł Wojtaś
Jedną z ciekawszych form aktywizacji fanów na Facebooku jest organizacja konkursów - spotykają się one z dużym powodzeniem wśród uczestników, ale także i organizatorów.


Zapewne zaskoczę wiele osób, ale ta forma angażowania kibiców wbrew pozorom nie należy do najłatwiejszych. Pomimo jak najbardziej dobrych chęci, wielu administratorów stron niestety błędnie podchodzi do tematyki organizacji konursów.

Obserwując aktywność różnych organizacji na Facebooku często można spotkać się z różnego rodzaju konkursami - w artykule postaram się przedstawić najważniejsze zasady organizacji konkursów, omówić dobre praktyki oraz zaprezentować własne pomysły i propozycje.

Organizując jakikolwiek konkurs na Facebooku należy zdać sobie przede wszystkim sprawę, iż są one w pewnym sensie regulowane przez serwis, a administratorzy stron nie mogą pozwolić sobie na zupełną dowolność działań. W sieci dostępnych jest wiele instrukcji oraz poradników przedstawiających poprawne podejście do tematyki konkursów. Jako punkt odniesienia do dalszej analizy tej tematyki przedstawię najważniejsze zasady:
  • Wszystkie konkursy muszą posiadać odpowiednio przygotowany regulamin
  • W wymaganiach konkursu nie mogą być zawarte wymagania dotyczące konieczności jakichkolwiek polubień strony bądź udostępnień postu
  • Organizując konkurs z elementem losowości, należy poinformować o tym Urząd Celny
Może wydawać się to dość rygorystyczne, ale takie właśnie są główne reguły - jakie mogą być jednak konsekwencje łamania tych zasad, które niestety, ale zdarzają się dość często? Niewłaściwa organizacja konkursów może skutkować dużą utratą zasięgów organicznych bądź czasowym zawieszeniem profilu, a w skrajnych przypadkach prowadzić do problemów z prawem.

Polubienie strony nie może być obowiązkowym elementem warunkującym wzięcie udziału w konkursie, jednak można warto zaproponować to w nienatarczywy sposób, przygotowując podobną treść: “Przy okazji konkursu zapraszamy wszystkich uczestników do polubienia naszej strony”.

Zgodnie z tym, co wspomniałem wyżej, istotną kwestią jest opracowanie regulaminu - w sieci dostępnych jest mnóstwo wzorów, które warto dostosować do swoich potrzeb. W regulaminie zawierane są informacje dotyczące na przykład: danych organizatora, czasu trwania konkursu, głównych zasad, rodzaj nagród czy sposób i czas wyboru laureata. Sporządzenie regulaminu wcale nie musi być trudne - należy umieścić go w miejscu dostępnym dla wszystkich uczestników, chociażby na własnej stronie internetowej lub w formie notatki na profilu.

Czy pomimo wielu ograniczeń można zorganizować ciekawy i angażujący sympatyków konkurs? Prezentuję kilka pomysłów z myślą o organizacjach oraz klubach sportowych, które na pewno spotkają się z pozytywnym odbiorem.

Przede wszystkim dobrze jest stawiać na kreatywność wśród odbiorców, zachęcając do przygotowywania rozbudowanych odpowiedzi: “Dlaczego trening w życiu sportowca jest niezbędny?” bądź “Opowiedz o swoim najlepszym meczu za pomocą emoji”.


Kolejnym pomysłem może być zachęcanie uczestników do odgadywania konkretnej liczby czy konkretnego słowa: “Osoba która poda dokładną lub najbardziej zbliżoną łączną liczbę przebiegniętych kilometrów przez cały zespół w ostatnim meczu, wygrywa!”. Zagadka oczywiście może być także ukryta na materiale wideo bądź w specjalnie przygotowanej grafice.


Oczywiście to tylko kilka wybranych pomysłów i warto wdrażać coraz to nowe idee. Finalną kwestią pozostaje sposób wyłonienia zwycięzców. Niezależnie od liczby laureatów, warto aby nagrodzone osoby wybierała określona w regulaminie komisja konkursowa - jest to chyba najbezpieczniejsza i jak najbardziej zgodna z regułami możliwość.

------------------------------

Podejmując się organizacji konkursów warto odpowiednio się przygotować oraz zadbać, aby wszystko przebiegało w zgodzie z wszelkimi zasadami. Dobrze jest zgłębiać wiedzę na ten temat, chcąc uniknąć jakichkolwiek problemów. Poprawnie zorganizowany konkurs może w ciekawy sposób angażować fanów oraz pozwolić zdobyć nowych sympatyków!


Paweł Wojtaś
LinkedIn »
Twitter »

Aktualnie poszukuje pracy i nowych wyzwań - specjalizuje się w marketingu sportowym oraz internetowym.

Współzałożyciel projektu Football Scouting Courses oraz współtwórca Ty Też Masz Szansę - w przeszłości pracował jako specjalista ds. marketingu dla m.in. AiCOACH czy MKS Ciechanów.

Posiada ponadprzeciętne doświadczenie oraz szerokie spojrzenie na komunikację marketingową dzięki współpracy zarówno z mniejszymi jak i większymi firmami oraz wszelkiego rodzaju jednostkami - chętnie dzieli się swoją wiedzą z klubami oraz organizacjami sportowymi. 
powrót » do góry » drukuj wyślij link komentarze (0) dodaj komentarz
© 2010-2019 SPORTMARKETING.PL. All rights reserved.