Artykuły
Czy PZPN łamie kodeks FIFA?
2. lipca 2019
autor: Maciej Akimow
Jakiś czas temu większość licencjonowanych bukmacherów otrzymała pisma od PZPN, które zabraniają nielegalnego wykorzystywania wizerunku piłkarzy. Cała sprawa jest jednak dosyć kontrowersyjna, ponieważ PZPN sprzedaje je jednemu z bukmacherów.


PZPN w swoich listach poinformował bukmacherów o tym, że nie można publikować wizerunków piłkarzy w koszulkach ich drużyn. Dotyczy to nawet sytuacji w której podmiot X chciałby opublikować zdjęcie piłkarza y z dowolnym opisem. Trzeba też odpowiedzieć sobie na pytanie o cel takiego wykorzystania. Czy możemy mówić tu o wykorzystaniu komercyjnym?

Sposobem na wykorzystywanie wizerunku piłkarzy w zgodzie z rozumieniem PZPN jest zawarcie umowy sponsoringowej na mocy której partnerzy mają znacznie więcej możliwości na tym polu.

Po kontakcie z PZPN-em dostaliśmy wyjaśnienie, że drogi na uzyskanie zgody na wykorzystanie wizerunku są dwie. Pierwsza z nich to właśnie zostanie sponsorem i te prawa przysługują automatycznie (pod pewnym zastrzeżeniami), a druga opcja to zostanie licencjobiorcą i wtedy można wizerunek wykorzystywać w zależności od potrzeb i rodzaju wykonywanej działalności danej firmy.

Jeśli ktoś chce reklamować swoje usługi korzystając z wizerunku reprezentantów, powinien być sponsorem. Jeśli chce np. wytwarzać produkty, a nie reklamować swojej marki, to wtedy wystarczy bycie licencjobiorcą.

PZPN w umowie sponsoringowej z STS-em dał prawo do wykorzystywania wizerunku zawodników pod warunkiem, że będzie to wizerunek grupowy (np. zdjęcie całej drużyny przed meczem). STS na ten moment ma zgodę na wykorzystywanie wizerunku pierwszej reprezentacji, kadry U-21 i reprezentacji kobiet.

Nie dostaliśmy jednak żadnej informacji o tym, że STS ma również swobodne prawo do wykorzystywania wizerunku nie grupowego. Przykłady takiego wykorzystania możemy zobaczyć m.in. na facebooku STS, gdzie zostało opublikowane zdjęcie Bartosza Slisza.



Z jednej strony bukmacherzy dostają pisma o tym, że wizerunku nie można wykorzystywać, jeśli nie ma podpisanej umowy sponsoringowej. Z drugiej strony STS ma zgodę jedynie na wykorzystywanie wizerunku grupowego, a rzeczywistość i tak pokazuje nam, że jest to rozumienie bardzo płynne, co obrazuje powyżej wrzucony zrzut ekranu.

Warto też pochylić się nad kodeksem etycznym FIFA, a szczególnie nad jednym z jego punktów.

Persons bound by this Code shall not have any interests, either directly or indirectly (through or in conjunction with third parties), in entities, companies, organisations, etc. that promote, broker, arrange or conduct betting, gambling, lotteries or similar events or transactions connected with football matches and competitions. Interests include gaining any possible advantage for the persons bound by this Code themselves and/or related parties. 

Możemy zadać sobie pytanie czy w świetle takich interpretacji zawarcie przez PZPN umowy sponsorskiej z bukmacherem stanowi naruszenie art. 26 Kodeksu FIFA w zakresie, w jakim piłkarze „czerpią pośrednio korzyści z hazardu? Czy może kodeks w przypadku zawierania umów związków z poszczególnymi firmami nie ma tu zastosowania? Nawet w przypadku gdy piłkarze dostają m.in. wypłaty za awans na imprezę rangi mistrzowskiej, wygraną w turnieju etc.

STS na zadane przez nas pytanie o wykorzystanie wizerunku piłkarza reprezentacji U20 nie chciał odpowiadać, zasłaniając się zapisami kontraktowymi.  
powrót » do góry » drukuj wyślij link komentarze (0) dodaj komentarz
© 2010-2019 SPORTMARKETING.PL. All rights reserved.