Zdaniem eksperta
Zapowiedź Super Bowl 2013
29. stycznia 2013
notował: Marcin Poślada
Już 3 lutego będzie miało miejsce wydarzenie sportowe, na które oczekuje prawie każdy mieszkaniec Stanów Zjednoczonych.

Kliknij na zdjęcie, aby je skomentować
Futbol amerykański to sport narodowy w Stanach Zjednoczonych. W związku z tym nie dziwi fakt, że w dniu finału rozgrywek niemal cały kraj wstrzymuje oddech i zasiada przed telewizorem, aby obejrzeć to niesamowite widowisko sportowe. W 2013 roku odbędzie się 47. edycja Super Bowl, w której zmierzą się najlepsze zespoły sezonu 2012/13, czyli Baltimore Ravens oraz San Francisco 49er.

Tym razem na gospodarza wybrano Nowy Orlean, który już po raz 10. będzie gościł najlepsze drużyny futbolu amerykańskiego. Takim samym osiągnięciem może poszczycić się Miami, co jest rekordem NFL. Rywalami w wyborze gospodarza były Glendale i Miami. Obiekt Louisiana Superdome został otwarty w 1975 roku, ale po huraganie Katrina w 2006 roku został generalnie zmodernizowany. Mogący pomieścić 73,208 widzów stadion jako jeden z nielicznych jest w pełni kryty. Od 2011 roku nazywany jest Mercedes-Benz Superdome.

Super Bowl to również wielkie show telewizyjne, które cieszy się ogromną popularnością. W 2012 roku po raz kolejny został pobity rekord oglądalności w telewizji. W sumie mecz pomiędzy New York Giants i New England Patriots (21:17) oglądało 111,3 milionów widzów przed telewizorami, a kolejne 2,1 miliona w Internecie.

W tym roku relację na żywo prowadzić będzie stacja CBS. Programy zapowiadające finał pojawią się w CBS już w poniedziałek poprzedzający mecz. W następnych dniach pojawiać się będą kolejne programy, zapowiedzi czy też obszerne analizy. Stacja nadawać będzie wprost z Nowego Orleanu, gdzie zbudowane specjalne studio na Jackson Square. Podobne plany ma ESPN, który pokaże 120 godzin programów poświęconych finałowi.

Oprócz rywalizacji futbolistów obu drużyn na boisku kibice będą mogli po raz kolejny fascynować się występem gwiazdy muzyki rozrywkowej podczas przerwy. Tym razem w sponsorowanym przez Pepsi show gwiazdą będzie Beyonce. Zdobywczyni 16 nagród Grammy miała już raz okazję wystąpić podczas Super Bowl w 2004 roku w Houston, kiedy zaśpiewała hymn USA. W tym roku hymn zaśpiewa Alicia Keys, która zapowiedziała własną i niepowtarzalną interpretację „The Star-Spangled Banner”.

Wcześniej podczas przerwy finału Super Bowl okazję występu miały takie gwiazdy muzyki jak Madonna, The Black Eyed Peas, The Who, Bruce Springsteen, Prince, The Rolling Stones, Paul McCartney czy też U2. Takie zainteresowanie gwiazd muzyki występem podczas Super Bowl nie jest przypadkowe. W 2012 roku show muzyczne zaprezentowane przez Madonnę w przerwie obejrzało jeszcze więcej widzów przed telewizorami niż sam mecz (114 milionów telewidzów).

Gwiazdy muzyki podczas Super Bowl w ostatnich latach

Rok

Hymn narodowy przed meczem

Show podczas przerwy meczu

2013

Alicia Keys

Beyonce

2012

Kelly Clarkson

Madonna

2011

Christina Aguilera

Black Eyed Peas

2010

Carrie Underwood

The Who

2009

Jennifer Hudson

Bruce Springsteen i the E Street Band

2008

Jordin Sparks

Tom Petty i Heartbreakers

2007

Billy Joel

Prince

2006

Aretha Franklin i Aaron Neville

The Rolling Stones

Finał Super Bowl to nie tylko rekordowa liczba telewidzów, ale również rekordowo wysokie ceny reklam pokazywanych podczas relacji na żywo. W 2012 roku ceny 30-sekundowych spotów sięgały 3,5 miliona dolarów. W tym roku ceny wzrosły i osiągnęły poziom 3,7-3,8 miliona dolarów. Mimo tego nie było problemów ze sprzedażą czasu reklamowego. Już we wrześniu sprzedanych zostało ponad 90% ze wszystkich spotów.

Swoje spoty reklamowe zaprezentują między innymi takie firmy jak Coca-Cola, Anheuser-Busch InBev (w sumie wykupił 4,5 minuty w tym emisja pierwszej reklamy w meczu), PepsiCo, Frito-Lay, Audi of America, Hyundai/Kia, Cars.com, GoDaddy.com, Axe, Chrysler, M&M`s, Mercedes-Benz, Samsung, Toyota, Volkswagen czy też Walt Disney. Co ciekawe podczas trwającego 30 sekund spotu firmy Wonderful Pistachios wystąpi koreański raper Psy ze swoim hitem Gangnam Style.

Podobnie jak z czasem antenowym, tak też nie było problemów ze sprzedażą biletów na ten wielki hit. Mimo cen zaczynających się od blisko 2000 dolarów bilety rozeszły się bardzo szybko. Dla porównania podczas pierwszej edycji Super Bowl w 1967 roku cena za bilet wynosiła tylko 12 dolarów.

Wzrost cen biletów oraz spotów reklamowych pokazuje najlepiej z jak ogromnym rozwojem na przestrzeni lat mamy w przypadku finału Super Bowl. To wielkie wydarzenie sportowe w Stanach Zjednoczonych, ale również wspaniałe show telewizyjne, które musi zobaczyć każdy miłośnik sportu chociaż raz w życiu. Każdy finał jest oddzielną historią, którą wspomina się przez następny rok w oczekiwaniu na rozpoczęcie nowego sezonu.

Dodatkowego smaczku temu wydarzeniu dodaje występ gwiazdy muzyki w przerwie meczu na scenie ustawionej na środku boiska i otoczonej kibicami. W poprzednich latach gwiazdy próbowały błysnąć podczas swoich występów podobnie jak futboliści swoimi zagraniami na murawie. Mieliśmy do czynienia między innymi z pomyłką podczas śpiewania hymnu przez Christinę Aguilerę, czy też z gołą piersią Janet Jackson. Jakie będzie Super Bowl XLVII? Odpowiedź już w niedzielę 3 lutego.

powrót » do góry » drukuj wyślij link komentarze (1) dodaj komentarz
© 2010-2019 SPORTMARKETING.PL. All rights reserved.