Wywiady
Współpraca z miastem wpływa na wizerunek i postrzeganie spółki
31. sierpnia 2012
autor: Krzysztof Baranowski
Rozmawialiśmy z Michałem Rusem, który jest rzecznikiem prasowym spółki Tyski Sport SA. Dzieje się tam wiele, a nasz rozmówca opowiada o działaniach z ogromną pasją.

Kliknij na zdjęcie, aby je skomentować
- Jak wygląda pion marketingu GKS Tychy?

- Dział marketingu spółki Tyski Sport S.A., która zarządza trzema sekcjami sportowymi – hokeja na lodzie, piłki nożnej oraz koszykówki – liczy trzy osoby. Całokształt działań marketingowych i promocyjnych jest wykonywany przez głównego specjalistę ds. marketingu, specjalistę ds. marketingu oraz specjalistę ds. public relations.

- Jak promujecie klub? Media społecznościowe, reklamy outdoorowe w Tychach?
- Tyski Sport S.A. został powołany do życia w marcu 2011 roku. Dział marketingu powstał w maju, a w czerwcu 2011 roku doszło do przejęcia sekcji hokeja na lodzie (na podstawie umowy z Górnośląskim Klubem Sportowym Tychy) oraz piłki nożnej (na podstawie umowy z Górniczym Klubem Sportowym Tychy). Od tego czasu prowadzone są działania mające na celu promocję klubu w regionie.

Oczywistym jest, że w dzisiejszych czasach jednym z najskuteczniejszych miejscem promocji jest Internet. Dlatego też spółkę Tyski Sport S.A. oraz GKS Tychy można znaleźć w serwisach Facebook, Youtube, Twitter oraz Blip. Powstały spoty promocyjne, które są prezentowane w serwisach społecznościowych i sportowych, a także na telebimach zlokalizowanych w strategicznych punktach na terenie miasta Tychy oraz gmin ościennych. Pierwsze spoty spotkały się z zainteresowaniem mediów m.in. „Gazety Wyborczej” oraz Państwa serwisu.

Na kilku telebimach oraz na ekranach w sklepach wyświetlane są również zapowiedzi najbliższych spotkań. Plakaty informujące o meczach tyskich zespołów rozwieszane są w trolejbusach i autobusach komunikacji miejskiej, szkołach, sklepach sieci Społem, na słupach ogłoszeniowych, jak również w budynkach mieszkalnych należących do Miejskiego Zarządu Budynków Mieszkalnych oraz Tyskiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego.

Na podstawie umów barterowych z Przedsiębiorstwem Komunikacji Miejskiej Tychy oraz Tyskimi Liniami Trolejbusowymi, spółka dysponuje powierzchniami reklamowymi tj. trolejbusem, tyłami dwóch autobusów (tzw. fullback) oraz bocznymi gablotami sześciu przystanków komunikacji miejskiej. W tych wszystkich miejscach reklamujemy mecze drużyn GKS Tychy oraz bieżące akcje spółki.

Mamy również swój magazyn „Tyski Sport” – dodatek do bezpłatnego tygodnika miejskiego „Twoje Tychy” o nakładzie dwudziestu dwóch tysięcy egzemplarzy oraz telewizję klubową – GKS Tychy TV. Spoty radiowe są także emitowane w lokalnej rozgłośni – Radio Express.

Zawodnicy wszystkich sekcji regularnie uczestniczą w spotkaniach z uczniami tyskich szkół, podczas których zachęcają do aktywnego trybu życia i kibicowania GKS Tychy. Tyski Sport S.A. objął patronatem cykl spotkań „Cała Polska czyta dzieciom” oraz projektu „Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie” pod hasłem „Czytanie na zdrowie”.

Kliknij na zdjęcie, aby je skomentować

- GKS Tychy wraca powoli do wielkiej piłki. Jak awans do pierwszej ligi wpłynął na promocję klubu w regionie?
- Kontynuujemy działania rozpoczęte przed rokiem. W tym miejscu trzeba zwrócić uwagę na barierę, która hamuje skuteczność naszych działań promocyjnych. Otóż drugi sezon z rzędu, w związku z planowaną budową nowoczesnego Stadionu Miejskiego w Tychach, mecze w roli gospodarza rozgrywamy w oddalonym o niemal czterdzieści kilometrów Jaworznie. Tym samym zachęcenie jak największej liczby kibiców do przybycia na mecz jest niezwykle trudnym zadaniem. Problem z zapełnieniem stadionów mają kluby T-Mobile Ekstraklasy, a co dopiero beniaminek I ligi, który swoje mecze rozgrywa poza miastem.

Nie składamy jednak broni i walczymy o naszych kibiców. Opracowaliśmy nowy projekt plakatów opatrzonych hasłem „I liga to rozgrzewka”, który informuje o datach i godzinach spotkań w Jaworznie. Wraz z początkiem roku szkolnego, kiedy rozpoczniemy cykliczne odwiedziny placówek edukacyjnych, będziemy promować klub i mecze naszych wszystkich trzech sekcji poprzez dystrybucję darmowych zaproszeń oraz drobnych gadżetów. Planujemy również prowadzić takie akcje w najważniejszych punktach naszego miasta, gdzie piłkarze, hokeiści i koszykarze osobiście będą zapraszali na swoje mecze. Zwróciliśmy się także z ofertą zakupu karnetów na mecze naszych drużyn do firm, które mogłyby na ten cel przeznaczyć środki ze swojego pracowniczego funduszu socjalnego.

Kliknij na zdjęcie, aby je skomentować

- Pierwsze kolejki rozgrywek nie napawają optymizmem. Na mecze domowe przychodzi garstka kibiców. Gorszy jest tylko Kolejarz Stróże. Jak oceniacie zaangażowanie kibiców?
- Już przed rozpoczęciem sezonu, po ustaleniu terminarza rozgrywek, zdawaliśmy sobie sprawę, że w pierwszych czterech kolejkach ligowych będziemy się mierzyć z niezwykle silnymi rywalami. Zdobyliśmy wprawdzie tylko dwa punkty, ale wszyscy wierzymy, że już w najbliższą sobotę zwycięstwem nad Polonią Bytom rozpoczniemy marsz w górę tabeli. Dobrze zdajemy sobie sprawę, że na zaangażowanie kibiców wpływają nie tylko wyniki sportowe, ale chyba jednak przede wszystkim fakt, o którym wspominałem wcześniej, czyli rozgrywanie meczów domowych poza Tychami. Inauguracyjne spotkanie z Kolejarzem Stróże oglądało 600 widzów, a porażkę z Termalicą Bruk-Bet Nieciecza 350 osób. Z całą pewnością byli to bardzo wymagający rywale, którzy jednak, oczywiście niczego im nie ujmując, dopiero pracują na markę, która przyciągnie kibiców. Jesienią czekają nas jeszcze pojedynki m.in. z Polonią Bytom, Miedzią Legnica, Arką Gdynia, Łódzkim Klubem Sportowym i Cracovią. Myślę, że spotkania z takimi rywalami na pewno wpłyną na wzrost frekwencji na domowych meczach.

- Pierwsza liga to już wpływy ze sprzedaży praw telewizyjnych. GKS Tychy ma swoją część w tych finansach?
- Mecze I ligi są transmitowane na antenie Orange Sport. Bardzo szybko, bo już w 2. kolejce ligowej dostaliśmy szansę debiutu na „szklanym ekranie”. Postawa naszych piłkarzy w niezwykle dramatycznym meczu z Zawiszą Bydgoszcz mogła się podobać. Zaraz po spotkaniu otrzymaliśmy sygnały od naszych sponsorów, którzy byli bardzo zadowoleni z promocji w telewizji. Mamy informacje, iż w obecnej chwili rozmowy dotyczące umowy pomiędzy Piłkarską Ligą Polską a Orange Sport są na ukończeniu. Oczywiście każdy klub, również GKS Tychy, będzie mógł liczyć na wpływy z tego tytułu. Wpływy z transmisji są ważne, ale jeszcze ważniejsza jest możliwość pokazania naszych sponsorów w ogólnopolskiej telewizji, co ma wymierną wartość dla partnera wspierającego tyski sport.

- Klub współpracuje z miastem pod względem promocyjnym? Macie wspólne inicjatywy?
- Będąc spółką miejską jesteśmy niejako zobowiązani do współpracy z miastem, co jednak oczywiście pozytywnie wpływa na wizerunek i postrzeganie spółki. W listopadzie 2011 roku, razem z Urzędem Miasta Tychy, rozpoczęliśmy kampanię społeczną „Kibicujemy z klasą”. W jej ramach przygotowano dwa konkursy dla młodych mieszkańców Tychów, a pretekstem do ich przeprowadzenia były Mistrzostwa Świata w Hokeju na Lodzie do lat 20, które odbywały się na tyskim Stadionie Zimowym. Kampania pokazała, że Tychy mogą być miastem i miejscem bezpiecznego oraz kulturalnego kibicowania. Projekt jest przez nas cały czas realizowany m.in. poprzez stworzenie sektora dziecięcego na meczach Polskiej Ligi Hokejowej. Z każdym kolejnym spotkaniem przybywa na nim najmłodszych kibiców, a o wolne miejsce czasami naprawdę trudno. Uczestniczymy także w miejskim projekcie „3+ Liczna Rodzina”. Zniżkowe bilety oraz karnety mają zachęcić do przychodzenia na mecze całe rodziny. Nasze profile społecznościowe oraz wydarzenia są powiązane z nowa usługą przygotowaną przez Urząd Miasta Tychy – Treespot. To bezpłatny, mobilny przewodnik miejski zarówno dla odwiedzających Tychy, jak i dla jego mieszkańców poszukujących aktualnych informacji o interesujących miejscach i wydarzeniach w mieście. Tyski Sport S.A. zaangażuje się również w Miejski Program Zapobiegania Przestępczości oraz Porządku Publicznego i Bezpieczeństwa Obywateli w Tychach na latach 2012-2014, przygotowując program „Bezpiecznie kibicowanie”.
powrót » do góry » drukuj wyślij link komentarze (0) dodaj komentarz
© 2010-2019 SPORTMARKETING.PL. All rights reserved.