Aktualności
 
Marketingowe inspiracje z NBA w Treflu Gdańsk
 
20. marca 2019, 13:51
źródło: informacja prasowa
 
Trefl Gdańsk od lat uznawany jest za jeden z najprężniejszych klubów siatkarskich pod względem działań marketingowych.
Od dwóch sezonów zespół Trefla występuje na parkietach zarówno polskich, jak i międzynarodowych w ramach siatkarskiej Ligi Mistrzów jako „gdańskie lwy”. Skąd pomysł na takie hasło i jak zostało one najpierw wprowadzone, a następnie zakorzenione wśród mediów i kibiców? Między innymi o tym opowiada Justyna Gdowska, rzecznik prasowy i kierownik marketingu gdańskiego klubu dla „Sportcastu” Krzysztofa Juraka. - Pomysł na wprowadzenie kampanii „gdańskie lwy” powstał, gdy w 2016 roku z Gosią Ciszewską miałyśmy przyjemność uczestniczyć w szkoleniu „Inside Wizards” organizowanym przez Fundację Marcina Gortata dla polskich klubów w Waszyngtonie. Wizardsi od lat swoje działania koncentrują wokół hasła #DCFamily, które powstało oddolnie, zarówno od zawodników, jak i kibiców. Hashtag ten przewija się nie tylko w komunikacji w social media, ale widnieje także na parkiecie Capital One Arena, waszyngtońskie zabytki są często tłem dla materiałów graficznych Wizardsów, a klub przed każdym sezonem wyznacza sobie lokalne inicjatywy, w które będzie się w danych rozgrywkach angażować – opowiada Justyna Gdowska, rzecznik prasowy i kierownik marketingu Trefla Gdańsk, a także 18. gość „Sportcastu”.

- Po powrocie ze szkolenia w Stanach zrodził się więc pomysł, by w Gdańsku nawiązać do lwów znajdujących się w herbie miasta, a przy tym także cech, którymi charakteryzują się królowie zwierząt – mądrości, waleczności, odwagi, ambicji. W ślad za wprowadzeniem kampanii „gdańskie lwy” powstały misja i wizja klubu, a także przygotowana została nowa identyfikacja wizualna, obejmująca również stroje meczowe z wizerunkiem lwa. Zachowane przy tym zostały klubowe barwy, a zgodnie z hasłem „gdańskie lwy” kreowane są też atrakcje meczowe dla kibiców, czy materiały filmowe – np. video z twarzami zawodników wkomponowanymi w świetnie znaną czołówkę filmową wytwórni „Metro-Goldwyn-Mayer”.Te krótkie filmiki wraz z gotowymi postami zawodnicy otrzymali też w dniu ogłoszenia mediom oraz kibicom wprowadzenia strategii „gdańskie lwy”, by poprzez social media sportowców wzmocnić przekaz – opowiada Justyna Gdowska.

W podcaćsie poruszana jest też kwestia, jak gdański klub przygotowuje się marketingowo do kolejnych sezonów PlusLigi. - Rozgrywki siatkarskie kończą się zwykle w maju, więc na przygotowanie kolejnego sezonu mamy około dwóch miesięcy (okres przygotowawczy dla zawodników rusza w sierpniu). W tym czasie przed rozpisaniem strategii działań i budżetu marketingowego przygotowujemy analizę SWOT, która jest pierwszym krokiem do stworzenia całosezonowych aktywności. Jeśli np. w analizie SWOT w szansach wpiszemy niedziele bez handlu, pamiętajmy by w trakcie rozgrywek, grając mecze w niehandlowe niedziele, stworzyć w hali wokół boiska atrakcje i atmosferę dla całych rodzin. Przed startem rozgrywek rozpisujemy także działania, w które chcemy się angażować w najbliższych miesiącach – np. jeden program kierowany do szkół, projekty aktywizujące lokalną społeczność, czy akcje związane z gotowaniem, by propagować zdrowe postawy. Następnie określamy, które mecze będą kluczowe w danym sezonie marketingowo i jak chcemy je promować oraz ogrywać jako wydarzenie – często w nawiązaniu do ważnych dat – np. w tym sezonie mieliśmy niepodległościowe starcie z Asseco Resovią, na które poza biało-czerwoną oprawą graficzną przygotowaliśmy także biało-czerwone koszulki polo dla sztabu, czy wyjątkowy szalik, stworzony razem z Niepodległą – opowiada Justyna Gdowska.

Przed sezonem 2017/2018 klub razem ze SportAnalytics przeprowadził też badania wśród kibiców. Jakie wnioski z nich wyciągnął? – W końcu mamy dowód na papierze, że ponad połowę naszych kibiców stanowią kobiety, a to przydaje się m.in. w tworzeniu ofert sponsorskich, jeśli kierujemy je do firm kosmetycznych. Sprawdziliśmy także oczywiście skąd są nasi kibice poza Trójmiastem, by odpowiednio geotargetować reklamy AdWords, ale także zapytaliśmy np. z której sieci kin najczęściej korzystają i właśnie tam przeprowadzamy niestandardowe akcje promocyjne – ostatnio np. przed meczem z PGE Skrą Bełchatów ekspozycję dwóch foteli z ERGO ARENY w hallu kina – mówi dla „Sportcastu” Gdowska.

Krzysztof Jurak w rozmowie powrócił także do sytuacji z września 2017 roku, gdy ze wspierania klubu nagle wycofał się sponsor tytularny. – Informację, że Sponsor wycofuje się z dalszego wspierania klubu, a jego przedstawiciel powiedział o tym dla jednego z mediów, otrzymałam kilka minut przed publikacją artykułu. W pierwszym momencie – gdy telefon staje się czerwony – najważniejsza jest świadomość, co się chce powiedzieć dziennikarzom. Będąc w stałym kontakcie z Zarządem klubu uzgodniliśmy, że najpierw potrzebujemy czasu na potwierdzenie tej informacji, a na wszelkie pytania Zarząd będzie odpowiadać po spotkaniu Rady Nadzorczej. Na bieżąco informowaliśmy media i kibiców o Radach, a także tym, co zostało na nich podjęte. Właściciele i Zarząd, podejmując decyzję o walce o klub, jednocześnie zaapelowali do kibiców o wsparcie i uruchomiony został projekt crowdfoundingowy – mówi Gdowska. – W trwającym obecnie sezonie PlusLigi wiele osób porównywało tę sytuację do Stoczni Szczecin, której niestety nie udało się dokończyć nawet pierwszej rundy rozgrywek. Myślę, że podstawową różnicą w tych dwóch przypadkach jest autentyczność Trefla Gdańsk, relacje budowane przez lata z lokalną i siatkarską społecznością, fakt, że zespół, który przed sezonem 2017/2018 znalazł się w bardzo trudnej sytuacji, dwa sezony wcześniej – pod wodzą tego samego trenera – wywalczył wicemistrzostwo kraju, a także stał się jedną z ulubionych drużyn trójmiejskich fanów – zauważa Justyna Gdowska.

Zapraszamy do słuchania całej rozmowy TUTAJ »

„Sportcast” to z kolei podcast o sporcie prowadzony przez Krzysztofa Juraka. Jego rozmówcami są osoby ze świata sportu – z różnych dyscyplin, a także rozmaitych dziedzin. Wcześniej gośćmi „Sportcastu” byli m.in. Wojciech Cygan – prezes piłkarskiego Rakowa Częstochowa, Michał Mieszko Gogol – trener Indykpolu AZS-u Olsztyn, czy Bartosz Górski – były prezes siatkarskiej Asseco Resovii Rzeszów, autor książki „Menedżer sportu, Zarządzanie Klubem w praktyce”. 
 


 
powrót » do góry » drukuj wyślij link komentarze (0) dodaj komentarz
 
 
© 2010-2019 SPORTMARKETING.PL. All rights reserved.